Sprawozdanie z realizacji projektu Erasmus+, 15-29.07.2023 Limassol na Cyprze

Erasmus+ „Europejska edukacja równych szans” – mobilność kadry edukacyjnej
Piotr Ledwoń – nauczyciel historii i geografii
nr projektu: 2022-1-PL01-KA122-SCH-000074134
czas realizacji projektu: lipiec 2023 r.

Moja przygoda, a właściwie nasza przygoda z programem Erasmus+ (razem ze mną w projekcie uczestniczyły jeszcze dwie koleżanki) rozpoczęła się na początku lipca br. Celem projektu było wspieranie rozwoju kadry w zakresie nauki języka angielskiego oraz podniesienie poziomu biegłości językowej nauczycieli.

Na Cypr wylecieliśmy w sobotę 15 lipca, aby zyskać trochę czasu na aklimatyzację i rozpoznanie terenu😀. Na lotnisku w Pafos przywitała nas gorąca, słoneczna pogoda. Z lotniska udaliśmy się do Limassol, gdzie mieliśmy zakwaterowanie. W pierwszym dniu pobytu uśmiechnęło się do nas szczęście – spotkaliśmy Krzysztofa – rodaka, który od kilkunastu lat mieszka w Limassol. Krzysztof okazał się bardzo pomocny, dzięki jego wskazówkom ustaliliśmy w jaki sposób będziemy dojeżdżać do szkoły, skąd odjeżdżać będzie nasz autobus oraz co ciekawego znajduje się w najbliższej okolicy.

Zajęcia odbywały się codziennie w godzinach porannych. Pierwszym wykładowcą w mojej grupie był Nicolas – rodowity Cypryjczyk. Nicolas był bardzo zaangażowanym i cierpliwym nauczycielem, a zarazem niezwykle sympatycznym człowiekiem. Zawsze mogliśmy liczyć na jego pomoc. W zrozumiały sposób tłumaczył wszystkie zagadnienia. Stwarzał również sytuacje do wypowiadania się na forum grupy oraz wymiany doświadczeń łącząc nas często podczas pracy w grupy i pary. Atmosfera była bardzo przyjazna i sprzyjała wymianie doświadczeń, często w języku polskim, ze względu na podstawowy poziom znajomości języka angielskiego większości uczestników grupy. Uczyłem się w grupie liczącej 10 osób. Byli to w większości nauczyciele z Polski i Libuszka z Czech, później do naszej grupy dołączył jeszcze Węgier Zoltan.

W trakcie kursu, po zajęciach, szkoła zaplanowała nam zwiedzanie z przewodnikiem średniowiecznego zamku w Limassol.  Wraz z rodziną i z przyjaciółmi z kursu wzięliśmy także udział w wycieczce objazdowej po Cyprze. Zobaczyliśmy m.in. Zatokę Żółwi, Skałę Afrodyty. Jedną z wielu atrakcji był rejs i kąpiel na Błękitnej Lagunie. Wycieczka była  fantastyczną imprezą, która przyczyniła się  do pogłębienia mojej wiedzy na temat kultury, kuchni i codziennego życia na Cyprze.

Wzięcie udziału w projekcie pozwoliło podnieść moje kompetencje językowe, ale przede wszystkim  było niezapomnianą i fantastyczną przygodą. Cypr to cudowne miejsce na wakacyjny wypoczynek. Oferuje ciepłe morze, piękne plaże, pyszną kuchnię, ciekawą roślinność, jak i pozostałości starożytnych zabytków.