Psycholog



JAK MAM RADZIĆ SOBIE ZE ZŁOŚCIĄ?

JAK MAM RADZIĆ SOBIE ZE ZŁOŚCIĄ? Jak on/ona mnie denerwuje! Nie panuje nad wybuchami gniewu. Często nad sobą nie panuje. Jestem ciągle smutny. Ostatnio to już całkiem wyprowadził mnie z równowagi .

W gabinecie psychologa takie komunikaty padają niemal każdego dnia i mogą wskazywać na trudności w radzeniu sobie z emocjami.

Czym są emocje?

O emocjach słyszał każdy, bo przecież każdy je ma oraz ich doświadcza każdego dnia, ale czym tak naprawdę są?

Emocje to subiektywny stan psychiczny, to reakcja naszego umysłu na określone doświadczenie. Ma ona charakter subiektywny, silny oraz względnie nietrwały i ukierunkowany.

 A „po polsku” – Emocje są tym co czujemy, jak reagujemy na to, co nas właśnie spotkało. Pojawiają się nagle, mimowolnie, warunkują nasze działanie, czyli (w jakiejś części) doprowadzają do naszego określonego zachowania.

Emocje są tylko nasze. To, że się na coś złoszczę, jest moją reakcją a nie osoby, która mnie doprowadziła do złości. To tylko ja poniosę ewentualne koszty swojej złości i konsekwencje swojego zachowania.

Emocje trudno ukryć. Nasze odczucia doprowadzają do konkretnej reakcji naszego organizmu. Pojawia się np. zaczerwienie na twarzy (wstyd), uśmiech (radość), przyspieszone bicie serca, czy szybki i spłycony oddech (strach). Emocje dają się „wyczytać na twarzy”, gdyż ujawniają się w postaci tzw. mikroekspresji  i  mają znaczenie ponad kulturowe.

Emocje są czymś bardziej pierwotnym i w pewnym sensie mają charakter bardziej biologiczny niż uczucia złożone jak np. miłość, czy afekty, nastroje lub motywacje.

Jakie są emocje, ile jest emocji?

Jedyna dobra odpowiedź – tyle emocji ile ludzi, tylko część z nich jeszcze nie została nazwana.
W psychologii wyróżniamy  emocje podstawowe takie jak:

# radość

# strach

# złość

# smutek

# wstręt (odraza)

# zaskoczenie (zdziwienie)

Są to emocje uniwersalne dla różnych kręgów kulturowych. Pozostałe są mieszanką emocji podstawowych np.: przerażenie, obawa, zawiść, wrogość, euforia, frustracja, zazdrość, irytacja, pasja, podniecenie, duma, spokój, wstyd, poczucie winy itp….

Po co nam emocje? Rola emocji.

Emocje pełnią funkcję:

# obronną – postawa walcz/uciekaj,

# adaptacyjną – pomagają zorientować się w otoczeniu i motywują nas do określonego zachowania

# adaptacyjną – pomagają zorientować się w otoczeniu i motywują nas do określonego zachowania

# bufora – pomagają w rozładowaniu napięcia wewnętrznego, ale też sprawiają, że unikamy osób lub rzeczy które mogą być dla nas „toksyczne”

# intrapsychiczną  – dają energię, są składnikiem motywacji wewnętrznej.

Sposoby radzenia sobie z emocjami.

Dzielą się na konstruktywne i destrukcyjne dla jednostki.

Destrukcyjne sposoby radzenia sobie, te które pomagają (pozornie) zapanować nad emocjami ale powodują szkody fizjologiczne, psychologiczne czy społeczne – np. używanie substancji psychoaktywnych (np. zapijanie smutku), agresja słowna, przemoc, uzależnienia behawioralne.

Niestety, zdarza się, że ludzie radzą sobie ze emocjami w niewłaściwy sposób. Wchodzą w nieodpowiednie towarzystwo, uzależniają się od różnych środków psychoaktywnych.  Kiedy są źli, „wyrzucają” swój gniew na bliskich, wentylują swoje negatywne emocje krzycząc lub niszcząc przedmioty. Kiedy czują wstyd izolują się lub zrzucają winę na innych. Negatywnych przykładów można było by mnożyć, ale warto mieć świadomość, że techniki niekonstruktywne, zawsze będą powodować szkody dla nas samych lub naszego otoczenia, a ich częste stosowanie prowadzi do złych nawyków lub uzależnień.

Konstruktywne, bezpieczne metody kontrolowania emocji

Można być opanowanym i wyczulonym na własne stany emocjonalne, ale jak radzić sobie w sytuacji, gdy poziom emocji, szczególnie tych negatywnych, przekroczy naszą granicę tolerancji a mechanizmy, które zawsze stosowaliśmy w podobnych sytuacjach a teraz okazały się niewystarczające.

Oto proste mechanizmy radzenia sobie z emocjami:

„czujesz to pomyśl” – świadomość odczuwanych emocji daje nam przewagę na zasadzie czasu na przygotowanie się do określonych reakcji i przewidzenie ewentualnych negatywnych konsekwencji własnej reakcji

werbalizowanie emocji – nazwij swoją emocję, powiedz, że coś cię złości, udowodnione jest, że rozmowa z drugą osobą lub ze sobą samym (czyli dialog wewnętrzny) skutecznie rozładowują napięcie emocjonalne

komunikowanie emocji – jeśli ktoś sprawia ci przykrość to mu o tym powiedz, jeśli ktoś sprawia że czujesz się szczęśliwy/a to poproś o więcej, jeśli się bardzo boisz to poproś o pomoc

myślenie pozytywne – umiejętność szukania rozwiązań i pozytywnych konsekwencji oraz traktowanie potknięć jako motywacji do szukania rozwiązań

techniki oddechowe – skuteczne np. w napadach lęku

techniki relaksacyjne – pomagające  odreagować  stres i negatywne emocje np. Trening Jacobsona

wysiłek fizyczny – regularne uprawianie sportu wzmacnia samoocenę, przywraca kontrolę nad ciałem oraz pomaga w rozładowaniu napięcie

Katalog sposobów radzenia sobie (podobnie jak katalog emocji) jest niewyczerpywalny, więc jeśli Tobie pomaga coś innego i nie powoduje to żadnych szkód, to zgodnie z  zasadą TSR  – JEŚLI TO DZIAŁA, RÓB TEGO WIĘCEJ.

Ewa Pac-Majkut

UPRAGNIONY CZAS WAKACJI




Kochani Uczniowie! Nadchodzi czas zasłużonego odpoczynku. Za Wami niezwykły rok szkolny. Pełen emocji. Różnych. Tych przyjemnych i tych mniej również. W głowie krążyło mnóstwo pytań, niewiadomych. Tyle nowego wokół. Nieznanego. Jesteśmy wszyscy bogatsi o niezwykłe doświadczenia. Musieliśmy odnaleźć się w niejednokrotnie trudnych sytuacjach, wykazać się elastycznością, szybko uczyć się i umiejętnie reagować na nowe warunki. Daliśmy radę!!! Naprawdę tak myślę 😊 Tym bardziej po takim czasie każdemu należy się wytchnienie, naładowanie baterii. Zastanowienie się jak mi było? Co w przyszłości chcę z tego wziąć dla siebie? Czego się nauczyłem i nad czym mogę jeszcze popracować. Życzę Wam wszystkim udanych i bezpiecznych wakacji. Pamiętajcie o zasadach, które gwarantują Wam bezpieczeństwo w górach, nad morzem, na drodze, przy spotkaniu nieznajomych. Pamiętajcie też o prawdziwym „ja”- nie zatracajcie zdrowego rozsądku i życia w zgodzie ze swoimi zasadami- bądźcie asertywni, gdy ktoś namawia Was do czegoś złego. Powiedzenie NIE! wbrew pozorom daje siłę. Siłę charakterowi. Mam nadzieję, że spotkamy się niedługo w bardziej sprzyjających warunkach, ale co najważniejsze w dobrych nastrojach, zdrowi i cali 😊 Dziękuję za wspólna pracę w drugim semestrze roku szkolnego 2019/2020. Przesyłam Wam pozytywną energię!

A poniżej nie tylko dla najmłodszych piosenka przypominająca zasady bezpiecznych wakacji!

A na zakończenie interaktywna gra dla młodszych WAKACYJNE RYTMY trenująca logiczne myślenie. Powodzenia!

Trenujcie swoje kompetencje emocjonalno-społeczne. Na to zawsze jest dobra pora! 😊
Do zobaczenia i usłyszenia!


Ewa Pac-Majkut

SPECJALNY PROGRAM OPERACYJNY DLA ÓSMOKLASISTÓW: ZDAJ EGZAMIN!

Drogi ósmoklasisto! Poniżej zamieszczam dostęp do własnego, wyjątkowego Specjalnego Programu Operacyjnego: Zdaj Egzamin! Jest to książeczka, która pomoże Ci zapanować nad stresem przedegzaminacyjnym. Być może odczuwasz jego skutki. Dlatego ważne jest, aby podczas wykonywania misji specjalnej w ciągu najbliższych dni przed egzaminem mieć wypracowany plan działania. Nie zwlekaj, bierz się do pracy!
https://drive.google.com/file/d/1OXmEPlAJanh5or6ZUMZhSC6T5eLnnlAA/view

Jeszcze ode mnie drodzy ósmoklasiści pozytywne motywatory na cały czerwiec, które pomogą Wam w czasach mobilizacji.


Przypominam również o tym, że w przerwach nauki warto zadbać o siebie i swój odpoczynek 😊 Niech ten czas będzie okazją do regeneracji sił, nabrania pozytywnego nastawienia, relaksem. Oto kilka pomysłów na regeneracje sił fizycznych i psychicznych:


Na koniec propozycje dla tych, którzy lubią pisać i mają potrzebę odreagowania emocji związanych z egzaminem. Wykonane z zaangażowaniem przynoszą wspaniałe efekty i poszerzają samoświadomość!



Ewa Pac-Majkut

BYCIE RAZEM

Uspołecznianie się do proces. Każdego dnia uczymy się przebywać wśród innych. Od dziecka poznajemy zasady bycia częścią rodziny, grupy, większej społeczności. Człowiek jest jednostką indywidualną. Posiadamy cechy osobowości, temperamentu, wyglądu, zachowania, które składają się na bycie tym kim jesteśmy. Ważne jest jednak by pamiętać, że na tej planecie nie jesteśmy sami. Wokół nas są ludzie, którzy są nam potrzebni a my im….Aby te nasze wspólne działania przebiegały w przyjemny i bezpieczny dla wszystkich sposób powstały normy społeczne (zasady), które regulują nasze funkcjonowanie między ludźmi.

Ponadto ważne jest, aby nauczyć się podstawowych umiejętności takich jak witanie się, poznawanie drugiej osoby, podtrzymywanie rozmowy. Sprawdźmy teraz te umiejętności. Zapraszam do wykonania ćwiczeń 😊 Na początek witanie się à z kim i jak? oraz zachowania co i gdzie?

Umiejętność podtrzymywania rozmowy to kolejna ważna kompetencja. Sprawdźcie czy wiecie, co można powiedzieć, aby rozmowa była kontynuowana?

Kiedy poznajemy kogoś nowego można zaproponować mu wspólną zabawę, aby poznać się lepiej i uzyskać wspólne tematy do rozmów. Oto moja propozycja 😊

 W trakcie socjalizacji (czyli uspołeczniania) uczymy się rozróżniać zachowania, które prowadzą do korzystnych efektów (konstruktywne) i takie, które nic nie zmieniają, bądź utrudniają funkcjonowanie z innymi (niekonstruktywne).

Czasem zdarza się, że cos pójdzie nie tak i zachowaliśmy się nieodpowiednio. Zobaczmy czy wiecie, co należy powiedzieć w takiej sytuacji?

Mam nadzieję, że wypadliście na szóstkę!

Dlatego teraz dla Was i dla innych, z którymi przebywacie MIŁE SŁOWO do zabrania 😊

Na pewno będą pomocne w przyjemnym przebywaniu ze sobą i przysłużą się miłej atmosferze!

Ewa Pac-Majkut

KOMPETENCJE SPOŁECZNE


Umiejętności społeczne mogą być nieco skomplikowane. Są połączeniem uczuć, przekonań, wartości i całego repertuaru strategii wykorzystywanych przez człowieka do przetrwania w podróży społecznej i emocjonalnej w zdrowy sposób. Aby ta podróż przebiegała konstruktywnie bardzo ważną umiejętnością jest obserwowanie zachowania innych, dostrzeganiu skutków danych zachowań, a więc tego czy wybór jakiegoś działania kończy się dobrze czy źle. Uczymy się tego całe życie. Każdego dnia doskonalimy  nasze kompetencje w wybieraniu tego co społecznie słuszne, dobre dla innych i dla mnie.  Jednym z pierwszych bardziej świadomych kroków niezbędnych do prawidłowego uczestnictwa w życiu społecznym jest poznanie siebie, przyglądanie się temu jaki jestem, co lubię, co umiem, czego jeszcze nie, co mnie złości i jak radzę sobie z emocjami. Ta wiedza jest skarbem, aby podejmować słuszne decyzje zgodne z wytyczonymi normami w zgodzie ze sobą.  Musimy nauczyć się przewidywać różne scenariusze i zakończenia wybranych działań tak, aby  zanim coś zdecydujemy domyślać się do czego może zaprowadzić nasza decyzja, jakie może mieć skutki, czy na takim efekcie nam zależy…

Potrzebnych jest zatem szereg umiejętności, od najprostszych, po bardziej złożone, m.in.:

  • Witanie się
  • Słuchanie innych
  • Odpowiadanie na pytania
  • Podtrzymywanie rozmowy
  • Wyrażanie potrzeb i emocji w sposób konstruktywny
  • Kontrola emocji
  • Reagowanie na krytykę
  • Reagowanie na trudne sytuacje
  • Dziękowanie
  • Czekanie na swoja kolej
  • Odmawianie
  • Przewidywanie skutków
  • Empatia wobec innych (dostrzeganie i rozumienie emocji innych)
  • Szacunek wobec siebie itd….

Tak jak wspomniałam zacznijmy od „siebie”. Pozytywne nastawienie do własnej osoby, lubienie siebie, pozwalanie sobie na popełnienie błędu z nadzieją na poprawę, dobry nastrój to dobra podstawa do wejścia w kontakty z innymi 😊


Czy wciąż pamiętam dlaczego warto się śmiać? 😊


Zatroszcz się o siebie….


A teraz pomyślmy o przykładowym kodeksie klasowym. Czy przy każdym punkcie moja odpowiedź brzmiałaby „TAK”?


Pamiętaj, że „TO JEST OK”:


W trudnych chwilach zajrzyj tutaj:


Na koniec proponuję, aby poszukać co najmniej 4 pozytywne myśli o sobie. To będzie dobry krok



Ewa Pac-Majkut

EMOCJONALNE WIERSZYKI (podsumowanie)

Na początek coś dla młodszych. Jako powtórkę kończącą temat emocji prezentuję Wam wierszyki ozdobione ilustracją, które umacniają wiedzę dotyczącą uczuć, tego co przeżywamy. Zobaczcie jak Magdalena Zielińska opisuje te sprawy 😊



A TERAZ PROPOZYCJA DLA STARSZYCH

Proponuję pogłówkować z bądź co bądź nie łatwa krzyżówką, której rozwiązanie jest „emocjonalne”, czyli pozostajemy w temacie 😊



CZAS NA INSPIRACJĘ!

W czasie izolacji czasami trudno jest dobrze zorganizować swój czas. Na koniec zostawiam Wam zatem propozycję PLANERA, który może pomóc Wam zaplanować i ustalić sprawy, które może jeszcze Wam zalegają, a może są do zrobienia na przyszłość. Koniec roku już za pasem, nie ma na co czekać!



Ewa Pac-Majkut

CO Z TYM STRACHEM?

Każdy z nas czuł kiedyś strach. To jedna z podstawowych emocji wyróżnionych przez naukowców, m.in. Paula Eckmana. Strach, czy stres jest reakcją ludzkiego organizmu na zagrożenie z zewnątrz. Nikt nie lubi się bać, ale jest to cecha emocja niezbędna do przetrwania i właśnie z instynktu przetrwania bierze swój początek. Gdy znajdujemy się w sytuacji zagrożenia reaguje nasze ciało i emocje. Organizm produkuje wówczas adrenalinę. To naturalne przygotowanie organizmu do walki lub ucieczki przed zagrożeniem i wykształciło się na drodze ewolucji. Stopień reakcji zależy od człowieka. Ci którzy na co dzień unikają sytuacji zagrożenia w momencie gdy taka się pojawi zareagują silniej niż Ci, którzy stykają się z nią często. Dobrze jest wiedzieć co dzieje się z naszym organizmem w sytuacjach trudnych, które jego części się uruchamiają, sygnalizują. Daje nam to możliwość zrozumienia swojej sytuacji, a nawet zapobiegania pojawianiu się kolejnych dezintegrujących nasze działanie objawów. Oto przykłady:

Można próbować poradzić sobie ze strachem. Pomóc mogą:

  • Oswojenie strachu- mówienie o tym co czujemy, konfrontowanie się z sytuacjami, które go wywołują zamiast unikania,
  • Aktywność fizyczna- wysiłek fizyczny podnosi poziom serotoniny, a wysiłek po nim powoduje, że przestajemy się skupiać na tym czego się boimy,
  • Odpoczynek- poświęcenie wycinka czasu na ukojenie: kąpiel, lektura, hobby, zmieniają one myślenie na bardziej pozytywne,
  • Racjonalizacja strachu- umiejętność kontroli swoich nastrojów, praca nad koncentracją i kreatywnością w trudnej sytuacji, zrozumienie, że należy działać i strach jest informacją, a nie czymś złym z natury,
  • Pomoc specjalisty- gdy strach nas przerasta i przybiera formę fobii warto skonsultować się ze specjalistą; psychologiem, psychiatrą.

Jako inspirację działań niwelujących strach i dających poczucie spełnienia proponuję korzystanie z aktywności pochodzących z „Kalendarza działań pełnych znaczeń”  na miesiąc maj 😊

Na koniec w ramach relaksu i gimnastyki umysłu proponuję emocjonalne czytanki z rebusami:


Ewa Pac-Majkut

KTO PRZYKŁADEM ŚWIECI? MĄDRE DZIECI!

Czy zastanawialiście się kiedyś co to w zasadzie znaczy, że ktoś jest „mądry”? Kiedyś pytałam o to Was podczas zajęć w szkole i okazało się, że większość kojarzy to słowo z umiejętnościami typowo szkolnymi, czyli ocenami, wiedzą, zdolnościami do sprawnego uczenia się i wykazywania z tego przed nauczycielem. Część z Was słusznie jednak zauważyła, że bycie mądrym odnosi się także do zachowania, które reprezentujemy, postawy, którą przyjmujemy wobec innych osób na przykład w szkole. Mądrość w dużej mierze odnosi się do wyborów, decyzji  jakie podejmujemy w odniesieniu do wielu spraw; tych ważnych i tych mniej ważnych również. Liczy się wtedy czy umiemy spośród różnych opcji wybrać tę, która jest dla nas najlepsza, niesie za sobą pozytywne korzyści, oczywiście pamiętając przy tym o innych z naszego otoczenia.  Mądrość odnosi się też właśnie do naszych społecznych cech, czyli umiejętności zachowywania się wśród ludzi, koleżanek, kolegów, dorosłych zgodnie z przyjętymi normami, zasadami. Tego uczymy się często całe życie…😊 Mądrość to też inne cechy, które warto w sobie kształtować: samodzielność, spostrzegawczość, przyznawanie się do błędów, odróżnianie dobra od zła, szacunek do innych, pokora, empatia i wiele innych….Ale nie ma co pisać- POSŁUCHAJCIE! Przedstawiam piosenkę „Mądre  dzieci”- niesie ona wiele odpowiedzi. Miłego słuchania 😊

„Mądre  dzieci”



Ewa Pac-Majkut

TRENING CZYNI MISTRZA

Jak wiadomo im częściej mierzymy się z jakimś zadaniem, tym lepsze i szybsze efekty naszej pracy. Już od jakiegoś czasu ćwiczymy nasze zdolności szybkiego i trafnego wskazywania uczuć, nazywania ich, sprawdzania co może je wywoływać. Specjalnie dla Was znalazłam kilka zabaw, gdzie znów kluczową umiejętnością jest rozpoznawanie emocji, ich wyrazu na twarzy, na emotikonach, dopasowywanie, dopieranie w odpowiednie pary. Tym razem zapraszam uczniów młodszych klas do interaktywnego treningu z emocjami.

Przed Wami 3 treningi:



Ewa Pac-Majkut

MOJA SIŁA ZE ŚRODKA

Od zawsze wiadomo, że całe życie pracujemy nad własnym rozwojem, doskonaleniem umiejętności, kompetencji w różnych dziedzinach….szkoła, relacje z innymi, może jakaś praca…Wiadomo też, że ta potrzeba rozwoju i osiągania pozytywnych zmian powinna być wpisana w życie i nasze motywacje, ale…musimy pamiętać, że dobrze jest na każdym etapie doceniać to co mamy, to co już osiągnęliśmy, wygenerowaliśmy, jacy po prostu jesteśmy tu i teraz.

Jak często zdajesz sobie sprawę, że:

  • to co myślisz o sobie,
  • jak oceniasz swoje zachowanie,
  • co myślisz o swojej osobowości, charakterze,
  • jak bardzo doceniasz i wierzysz we własny, często intuicyjny styl radzenia sobie w sytuacjach napięciowych,
  • jak wysoko oceniasz swoją moc sprawczą, determinację, umiejętność pokonywania trudności

…….ma nieoceniony, wysoki wpływ na nasze myśli, uczucia, a przede wszystkim działania każdego dnia! To co i jak myślimy o sobie samym na ogół jest kluczowe w postrzeganiu siebie w różnych życiowych sytuacjach, a także w relacjach z innymi. Jeśli przekonania o sobie są silne, stabilne, pozytywne, budujące w chwilach trudnych stają się istotnym źródłem siły, przetrwania kryzysów i znalezienia konstruktywnych rozwiązań.

Przyjrzyj się grafikom, pomyśl, przeanalizuj jak to jest u Ciebie, odpowiedz na pytanie, zaangażuj się! Warto dbać o siebie!!!


Zauważ, że tak jak drzewo tak człowiek potrzebuje mocnych, wytrwałych korzeni w postaci dobrych przekonań o sobie, aby móc czerpać z otoczenia to wszystko co jest niezbędne do życia i utrzymać się w życiowym pionie.



A teraz kilka wskazówek i mały trik na to w czym może pomóc nam domowa walizka ratunkowa?




Ewa Pac-Majkut

EMOCJI FURA!

Codziennie, w każdym momencie towarzyszą nam emocje, uczucia. Mają wpływ na to co robimy,
jak reagujemy. Choćby z tego powodu przyda się dziś powtórka ze znajomości emocji podstawowych. Szczególnie polecam to ćwiczenie uczniom z oddziałów 0- III, którzy uczestniczą w zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, ale i starsi mogą „odkurzyć” sobie pewne informacje. Potraktujcie to jako powtórkę, może uporządkowanie wiedzy, którą na pewno już posiadacie. Na początek, aby wkręcić się pozytywnie w temat przedstawiam Wam przyjemną w odbiorze piosenkę wykonaną przez Śpiewające Brzdące pt. „Nasze emocje”.

A teraz kilka słów o emocjach, bo po co nam one właściwie?

Na koniec prościutki, krótki teścik poprzedzony wierszykiem, sprawdź się! 😊
Jestem pewna, że poradzisz sobie znakomicie!


Ewa Pac-Majkut


WRACAMY DO GRY 😊

Po świętach na nowo wdrażamy się do zdalnej pracy, nauki. Na dole nowy quiz z emocjami, a tutaj zamieszczam kilka podpowiedzi jak efektywnie uczyć się w domu:

Na rozgrzewkę proponuję (szczególnie dzieciom i młodzieży, które korzystały z zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne) udział w zadaniu sprawdzającym umiejętność dopasowywania emocji do ich opisu. Powodzenia!
Emocje -kliknij

Ewa Pac-Majkut.

DZIECI, KTÓRE INSPIRUJĄ!

Chciałam podzielić się z Wami różnego rodzaju nagraniami z występów dzieci. Są to filmy, które wywołują zachwyt, podziw. Czasami aż trudno uwierzyć, że takie małe osóbki mają już takie umiejętności. Moi Kochani! Tym wpisem chciałam Was zainspirować, dać sygnał, że zawsze, w każdym czasie trzeba wierzyć w swoje marzenia. Chcę również podkreślić, że KAŻDE nawet małe marzenie jest warte tego, aby trenować, ćwiczyć, podążać drogą, która prowadzi do jego spełnienia. Każdy z nas ma w sobie jakieś zdolności, które warto rozwijać! Chciałabym abyście zwrócili szczególną uwagę na ostatni filmik, gdzie 14-letni chłopiec imponująco przekłuwa swoją niepełnosprawność… w talent, który zachwyca. Nie tylko nie skupia się, na tym co sprawia mu trudność, ale wykorzystuje to jako swoją tarczę mocy!!! E. Pac-Majkut.

TANCERKA AFROHOUSE

DJ MICHELLE 😊

PERKUSISTA

KOMEDIOWY GENIUSZ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ

Ewa Pac-Majkut.


WYZWANIA DUŻE I MAŁE 😊

Zapraszam do wypróbowania swoich sił w różnego rodzaju quizach, zabawach dotyczących tematyki emocji i zachowań społecznych. Na rozgrzewkę proponuję proste zadania, zaś na samym końcu umieściłam krzyżówkę, której rozwiązanie nie należy do najłatwiejszych, dlatego proponuję aby zmierzyły się z nią starsze dzieci, młodzież. Dla tych, którzy poprawnie wykonają całe zadanie czekają nagrody. Zrób zdjęcie/screenshot ekranu uzupełnionej krzyżówki i wyślij na adres szkolahermanowa@gmail.com w temacie wpisując krzyżówka-psycholog, resztą zajmę się ja 😊 Powodzenia!!! E. Pac-Majkut

POWIEDZIEĆ CZY POMYŚLEĆ?

ZŁOŚĆ (UCZUCIE) CZY AGRESJA (ZACHOWANIE)

EMOCJONUJĄCY TEST (które uczucia mówią nam, że…?)

UCZUCIA- KRZYŻÓWKA

Ewa Pac-Majkut.


NIE MA NUDNYCH DNI!

Kiedy przebywamy długo w domu dzień wydaje się być podobny do dnia. Ale przecież z naszą wyobraźnią, pomysłami  NIE MA NUDNYCH DNI! W każdej dobie pojawia się coś ciekawego, nowego. Szczególnie kiedy mamy rodzeństwo … nie ma czasu na nudę 😊 Lubicie się śmiać? Zapraszam tym razem młodsze dzieci do wysłuchania dwóch krótkich bajek w formie słuchowiska z zabawnymi sytuacjami dnia codziennego, do których wprowadza nas główny bohater wraz z małą siostrą Oliwią- ona zawsze myli „jutro” z „wczoraj” 😊 Kto ma rodzeństwo ten wie co się święci. Czyta wspaniały aktor Artur Barciś.

ODCINEK NR 1

ODCINEK NR 2.

Zachęcam do wyszukiwania ciekawych audiobooków i słuchania… Niech oczy mają też swój odpoczynek, a wyobraźnia pole do manewru!

A jeśli kogoś z Was zainspiruje to słuchowisko zachęcam do stworzenia ilustracji, komiksu bądź opowiadania przedstawiającego Wasze ulubione sposoby spędzania wolnego czasu z rodzeństwem. A może u Was też wydarzyło się coś zabawnego?  Możecie się nimi podzielić wysyłając zdjęcia swoich prac bądź pliki z tekstem na maila szkolahermanowa@gmail.com w tytule wpisując „Nie ma nudnych dni!- psycholog”. Wybrane prace mogą pojawić się na naszej stronie internetowej 😊 .

Ewa Pac-Majkut.


GORZKA CZEKOLADA

„Gorzka czekolada i opowiadania o ważnych sprawach” to (w tym wypadku) wciągający audiobook gdzie usłyszymy o sprawach priorytetowych, takich jak wartości, szacunek, wolność. Wszystko to ubrane w przygody szkolne i pozaszkolne, ciekawe historie bohaterów. Jak wspomina we wstępie lektorka, bywa, że każdy nieco inaczej rozumie te słowa i stąd właśnie biorą się nieporozumienia między ludźmi. Istnieje szansa, że podobne rozumienie tego co kryje się w tych jakże ważnych definicjach może spowodować, że między nami zamiast kłótni, bólu pojawi się więcej radości, zaufania i dobrych relacji. Audiobook podzielony jest na rozdziały, dlatego jeśli nie masz czasu przesłuchać całego przy jednej okazji, będziesz mógł z łatwością odnaleźć miejsce, gdzie skończyłeś słuchowisko poprzednim razem 😊

 Lektorzy to znani aktorzy: Małgorzata Ostrowska-Królikowska, Paweł Królikowski i Antonii Królikowski. Szykuje się zatem totalnie rodzinna przygoda! Z całego serca zachęcam do wspólnego słuchania. Niech to będzie przyjemny odpoczynek w sytuacji kiedy tyle czasu spędzamy przed ekranami komputera czy telewizora.

Usiądź albo… połóż się wygodnie, zrób sobie ulubioną herbatę, zamknij oczy… i daj się porwać wyobraźni! Miłego słuchania Kochani!
link

E. Pac-Majkut.



JESTEŚMY RAZEM!

Kochane Dzieci! Czas spędzony w domu nie musi, a wręcz nie może okazać się nudny! Warto wykorzystać go na sprawy, czynności, na które wcześniej nie mieliśmy czasu, bądź wciąż odkładaliśmy je na później. Czas walki z pandemią koronawirusa jest dla nas wszystkich czymś nowym i na pewno choćby z tego powodu trudnym. Nie mamy możliwości „na żywo” spotykać się z przyjaciółmi, sąsiadami. Teraz to rodzeństwo i rodzice są tymi osobami, na które liczymy kiedy chcemy się pobawić, powygłupiać, odreagować, porozmawiać czy stworzyć coś ciekawego….bo przecież najciekawsze i najbardziej wartościowe są te realne spotkania z innymi ludźmi. Nawet jeśli czasem zabraknie Wam pomysłu na twórczą zabawę w domu, możecie zainspirować się tymi, które będą co jakiś czas pojawiać się również w tej zakładce. Będą to linki do filmów, pliki do wydruku, krótkie artykuły…Ogranicza nas tylko wyobraźnia. Nie zawsze możemy liczyć na towarzystwo nawet pozostałych domowników, ale nie martwcie się, większość propozycji będzie do wykorzystania nawet w pojedynkę!

FILMIK EDUKACYJNY

Na początku chciałabym przypomnieć Wam przyjemnie zrealizowany, krótki filmik edukacyjny na temat tego co nas teraz najbardziej dotyczy, czyli wirusa Covid-19. Zobaczcie jak opowiada o nim pewna młoda i rezolutna osóbka. Oto link:

https://www.facebook.com/249251701893467/posts/1572554059563218/?d=null&vh=e

Ewa Pac-Majkut

JESTEM Z SIEBIE DUMNY!

W codziennej rutynie zdarza nam się zapominać o tym, że każdy z nas ma zasoby, czyli umiejętności, zdolności, wiedzę na różne tematy, które stanowią naszą siłę! Mówimy na to często „mocne strony”. Chciałabym jednak, aby każdy z Was pamiętał, że nie zawsze muszą być to jakieś nadzwyczajne zdolności, bo na docenienie zasługuje KAŻDA umiejętność, którą nabyliśmy, a która przybliża nas do realizacji naszych celów, poczucia bycia zadowolonym, dobrym, a w przyszłości realizacji naszych marzeń.  Wspaniale jeśli możemy pochwalić się szczególnymi umiejętnościami, ale…..to, że potrafimy pisać, czytać, pomagać innym, malować, gotować, sprzątać, grać w piłkę, szybko biegać, śpiewać, pięknie wycinać czy choćby sznurować buty już jest naszym atutem i kolejnym etapem na drodze do bycia szczęśliwym człowiekiem.

Proponuję dwa ćwiczenia, które pomogą przypomnieć nam sobie, za co siebie lubimy, doceniamy, co potrafimy.

ZABAWA NR 1.  „WOREK ZADOWOLENIA”

Do tej zabawy potrzebny będzie worek bądź torba. Należy przygotować również plik małych karteczek.

Każdego dnia począwszy od dziś spisuj lub narysuj na karteczce, co zrobiłeś dzisiaj dobrze. Na każdej karteczce wpisz tylko jedną rzecz. To Ty decydujesz ile karteczek danego dnia wykorzystasz. Ważne, by na karteczce napisać datę jej powstania. Również wybrana przez Ciebie osoba z domu (mama, tata czy rodzeństwo) może zapisywać te wspaniałe rzeczy, które zauważyli w Twoim zachowaniu i wrzucać do worka. Wyznacz sobie czas po którym kiedy sięgniesz do worka, sam zobaczysz ile się tego nazbierało, jak wiele rzeczy robisz dobrze, możesz być z siebie dumny!

UWAGA! Dla osób, które zechcą po zakończonej zabawie pochwalić się woreczkiem wraz z zawartością (zdjęcie wysłane przez rodzica przez dziennik elektroniczny do psychologa szkolnego- anonimowe zdjęcia umieścimy w zakładce) czekają przyjemności 😊

ZABAWA NR 2. „DŁOŃ”

Do tej zabawy potrzebne będą kartki kolorowe lub białe, ołówek, nożyczki.  Będzie jeszcze ciekawiej jeśli zaprosić kogoś ze swoich bliskich.

Na kartce odrysuj swoje dwie dłonie. Następnie w miejsce palców jednej ręki wpisz 5 swoich mocnych stron, co w sobie lubisz, z czego jesteś dumny. Jeśli nie umiesz pisać- narysuj! Drugą „pustą” dłoń wręcz innemu, wybranemu uczestnikowi zabawy, niech on wpisze kolejnych 5 Twoich zdolności, Ty zaś- jego umiejętności, które znasz, obserwujesz na codzień! Na koniec zabawy tak uzupełnione rysunki można ozdobić i zawiesić w widocznym miejscu, by zawsze można było zerknąć na swoje mocne strony.

Dla osób, które zechcą po zakończonej zabawie pochwalić się wykonaną pracą (zdjęcie wysłane przez rodzica przez dziennik elektroniczny do psychologa szkolnego- anonimowe zdjęcia umieścimy
w zakładce) czekają przyjemności
😊

DOBREJ ZABAWY!

Ewa Pac-Majkut.