Pedagog
Organizacja: Kontakt z pedagogiem poprzez e-dziennik.
Drodzy Uczniowie !
Wielkimi krokami zbliżają się WAKACJE, dlatego też chciałabym podziękować Wam za pracę w tym trudnym czasie. Niech czas wakacji będzie radosny i ciekawy, a przede wszystkim bezpieczny!
Karolina Witek – pedagog szkolny
Kilka słów dla rodziców…
Nasze dzieci dorastają…
Często zastanawiamy się, co się dzieje z naszymi dziećmi, gdy w wieku 12-13 lat zaczynają nieustannie negować nasze zdanie, manifestować zachowania buntownicze. Przyglądając się bliżej nastolatkowi trzeba mieć świadomość, że nasze dziecko wchodzi w burzliwy okres zmian. Chętnie dyskutuje, przeciwstawia swoje poglądy osobom dorosłym.
Nastolatek pyta siebie, „jaki jestem”, zadaje pytania o sens swojego istnienia i po raz pierwszy rzutuje w przyszłość. Zaczyna planować własne życie, role społeczne i dokonania. Krytycznie odnosi się do postaw i wartości rodziców, myśląc, że przyjęty przez niego punkt widzenia jest jedynie słuszny. Dojrzewanie przebiega ze stopniowym nabieraniem pewności bycia sobą. Pozwala co raz bardziej realistycznie oceniać własne możliwości i umiejętności.
W obszarze społecznym następuje rewolucja. Autorytetem staje się już nie rodzic, ale rówieśnicy. Stanowią oni jakby lustro, w którym nastolatek przegląda się. Z tego lustra czerpie wiedzę o tym, jaki jest: lubiany, podziwiany, ważny, godny miłości i wsparcia, czy odrzucony, niechciany, beznadziejny. Nasze dziecko szuka przyjaźni, wchodzi w grupy. Grupa daje wsparcie i poczucie bezpieczeństwa, jest to miejsce gdzie młody człowiek wciąż uczy się współdziałania, nabiera doświadczenia, wchodzi w role przywódcy lub tego, który się podporządkowuje.
Rolą rodziców nastolatka jest towarzyszenie mu w jego przeistaczaniu się z dziecka w dorosłą osobę. Rodzice powinni znajdować czas na wspólne przebywanie z dzieckiem, by nastolatek mógł odczuwać więź z rodziną i poczuć się jej ważnym członkiem. Nastolatek nie zawsze potrafi zwierzać się rodzicom ze swoich problemów, dlatego nie należy go zbytnio naciskać, lecz zapewnić o swojej gotowości do rozmowy. Rozmawiać o zachodzących w ciele i życiu nastolatka zmianach, o tym jak teraz przeżywa siebie.
Dorastanie to dobry czas, by poruszyć z nastolatkiem temat: czym jest dla niego kobiecość i męskość, uczyć odpowiedzialności za siebie i za innych. Podkreślać, że rodzicom zależy na nim. Zakazy i nakazy wzbudzają tylko opór i chęć przeciwstawienia się rodzicom. Każdy młody człowiek ma natomiast potrzebę, by być traktowanym poważnie. W domu natomiast muszą obowiązywać jasne zasady m.in. dotyczące podziału obowiązków, czasu przeznaczanego na naukę i rozrywkę, określonej godziny powrotu do domu ze spotkań ze znajomymi i informowania rodziców o ewentualnym spóźnieniu. Szczera i otwarta rozmowa wyrażająca troskę o nasze dziecko zbliża nas do siebie, a oddala od niebezpieczeństw
Pamiętajmy też, że czas niepoświęcony dziecku jest czasem straconym.
Karolina Witek – pedagog szkolny
Ćwiczenia percepcji wzrokowej
Oto kilka ćwiczeń, poprawiających percepcję wzrokową czyli zdolność do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych. Stymulowanie percepcji wzrokowej zapewnia możliwość nabywania tych zdolności, których rozwój warunkuje prawidłową naukę czytania i pisania, a także liczenia.
Powodzenia!
Karolina Witek – pedagog szkolny
Kilka słów dla rodziców…
FONOHOLIZM
Fonoholizm co to takiego? To uzależnienie od telefonu komórkowego. Jest to zjawiskiem nowym, który opiera się na mechanizmie analogicznym, występującym
w przypadku uzależnienia od narkotyków, papierosów czy alkoholu. Objawia się nadmiernym przywiązywaniem uwagi do telefonu komórkowego oraz nadużywaniem go w różnych sytuacjach.
Zjawisko nadużywania telefonów komórkowych obserwowane jest wszędzie; na ulicy,
w sklepach czy środkach komunikacji miejskiej.
Z badań wynika, że ok. 95% dzieci używa telefonów komórkowych, z czego połowa aktywnie z nich korzysta kilkadziesiąt razy dziennie.
Osoba z problemem fonoholizmu nie jest w stanie normalnie funkcjonować bez swojego telefonu najczęściej mającego dostęp do Internetu. Telefon komórkowy jest włączony 24 godziny na dobę i nawet podczas snu smartfon pozostaje w zasięgu ręki.
SKUTKI FONOHOLIMU
• osłabienia więzi z rodziną, koleżankami, kolegami i przyjaciółmi,
• problemy w nawiązywaniu bezpośrednich relacji zarówno z dorosłymi, jak i rówieśnikami,
• dolegliwości somatyczne: bóle głowy, pobudzenie, niepokój, trudności związane z koncentracją uwagi, zaburzenia snu,
• choroby wzroku, wady postawy,
• osłabienie lub wręcz zanik zainteresowań oraz pasji życiowych,
• agresywne formy zachowań (agresja werbalna i fizyczna), szczególnie w reakcji na próby związane z ograniczeniem dostępu do telefonu komórkowego,
• zaniedbywanie obowiązków domowych (w tym niedbanie o porządek i higienę) oraz związanych z nauką,
• pojawiają się kłopoty szkolne (wychowawcze, edukacyjne),
• niechętne podejmowanie dodatkowych aktywności, niekiedy nawet regularne dotąd zajęcia popołudniowe zaczynają być problemem.
ZASADY ZAPOBIEGANIA FONOHOLIZMOWI
– ustalenie zasad korzystania z telefonu komórkowego, najlepiej, by w miarę możliwości dotyczyły one wszystkich członków rodziny,
– zadbać w ciągu dnia o taki czas, w którym telefon będzie wyłączony (np. nauka, odrabianie zadań domowych, czas jedzenia posiłków, czytania lektury czy rozmowy z rodzicami),
– dobrym rozwiązaniem jest uzgodnienie z dziećmi, by telefon na noc pozostawał poza ich pokojem (daje to pewniejszą gwarancję, że nie będzie ono korzystało z niego w nocy),
– ważne jest stworzenie stref wolnych od telefonu, zarówno w domu (np. łazienka, kuchnia), jak i poza domem, w wolnym czasie (np. pobyt w szkole, kinie, teatrze, na wystawie, spacer) tam, gdzie się da zachęcać dziecko, by po prostu nie zabierało ze sobą komórki,
– walczyć z przymusem natychmiastowego odpisywania na SMS-y lub inne powiadomienia (np. poprzez odraczanie czasu odpisywania o 15 minut – dzięki temu dziecko przyzwyczaja też rówieśników do tego, że nie zawsze jest dostępne),
– należy pamiętać, że smartfon to jednocześnie mini komputer, należy kontrolować zatem nie tylko czas aktywności dziecka w sieci, ale także aplikacje, programy, treści, z których młody człowiek korzysta, powinny być one nie tylko bezpieczne, ale też dostosowane do wieku, możliwości zrozumienia,
Karolina Witek – pedagog szkolny
Drodzy Uczniowie!
Przygotowałam dla Was parę ćwiczeń usprawniających koncentrację uwagi, która przydaje się także podczas nauki zdalnej🙂
Pozycja
Cooka
Usiądź na krześle, skrzyżuj nogi. Wyciąg ramiona
przed siebie, krzyżując ręce- lewy nadgarstek na wierzchu. Spleć ręce i
przyciągnij do klatki piersiowej. Pozostań tak przez minutę, skupiając się na
oddechu.
Cel
ćwiczenia: wyciszenie, uspokojenie,
wzrost uwagi
„Leniwe
ósemki”
Rysuje w powietrzu wyciągniętą ręką, zaczynając
od ręki dominującej, potem ręką podporządkowaną, a na koniec obiema
jednocześni, symbol nieskończoności. Oczy podążają za rysującą ręką. Ćwiczenie
powtórz co najmniej 3 razy.
Cel
ćwiczenia: przekraczanie wzrokowej
linii środkowej dla zwiększenia integracji półkul mózgowych, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
„Mucha” (
ćwiczenie z osoba towarzyszącą)
Na kartce A4 narysuj kwadrat podzielony na 9 części.
Mucha (Twój towarzysz) będzie rozpoczynała swoją podróż ze
środkowego kwadratu. Mówimy, gdzie kieruje się mucha, np. mucha idzie do góry,
teraz w prawo, itd. Zadaniem ucznia jest śledzenie jej ruchu w polach kwadratu
i reagowanie, kiedy wyjdzie poza jego granice lub udzielenie odpowiedzi na
pytanie: gdzie znajduje się mucha?
Cel
ćwiczenia: usprawnianie koncentracji
uwagi, usprawnianie percepcji słuchowej
Do ćwiczeń koncentracji uwagi możesz wykorzystać również grę „Jenga”
Cel ćwiczenia: usprawnianie koncentracji uwagi, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, usprawnianie motoryki małej
Powodzenia!:)
Karolina Witek – pedagog szkolny
Elementy Doradztwa Zawodowego dla klasy VII i VIII
materiał 2
Uczniowie, poniżej wstawiam link do testu, w którym przedstawiono pięć rodzajów aktywności: kierowniczej, społecznej, metodycznej, innowacyjnej i przedmiotowej. Udzielcie odpowiedzi na poszczególne pytania, a gdy to zrobicie uzyskacie wynik od 0 do 10 pkt. Zwróćcie największą uwagę na jedną lub dwie skale, w których osiągnęliście najwyższe wyniki. Oznaczają one typ preferowanej przez Was aktywności. Najniższy wynik oznacza aktywność, którą interesujesz się najmniej. Zastanówcie się, z jakimi zawodami wiążą się preferowane przez Was rodzaje aktywności.
Z chęcią otrzymam od Was informację zwrotną jaki rodzaj aktywności osiągnęliście.
Możecie kontaktować się ze mną poprzez e – dziennik lub Messenger .
Pozdrawiam serdecznie.
Karolina Witek – pedagog szkolny
materiał 1
Drodzy Uczniowie, niestety nie możemy spotkać się osobiście, jednak dzięki zdalnemu nauczaniu mogę podjąć z Wami przewidzianą tematykę związaną z wyborem Waszej drogi zawodowej. Uczestniczyliście już w zajęciach o takiej tematyce, jednak warto byłoby zastanowić się nad poszczególnymi tematami, które będę starała się Wam przekazać. Chciałabym również, abyście w miarę możliwości zrobili zadania/ testy/ ćwiczenia, które będą umieszczane cyklicznie w zakładce PEDAGOG. Liczę na to, że niedługo się spotkamy
i osobiście przedyskutujemy każdy z ich.
Możecie również kontaktować się ze mną na e – dzienniku i Messengerze.
Pozdrawiam Was serdeczniei życzę wszystkim zdrowia, cierpliwości i wytrwałości w tych ciężkich dla nas wszystkich chwilach.
Karolina Witek – pedagog szkolny
Elementy doradztwa zawodowego materiał 1
Zanim zaczniemy rozmawiać o Waszych planach zawodowych, musimy „zajrzeć
w głąb siebie”, aby poznać swoje cechy charakteru, mocne strony, określić zainteresowania
i predyspozycje, które pomogą Wam wybrać drogę zawodową.
Samoocena
Samoocena to uogólniona postawa w stosunku do samego siebie, która wpływa na nastrój oraz wywiera silny wpływ na pewien zakres zachowań osobistych i społecznych. Możemy więc powiedzieć, że jest ona oceną siebie i własnych możliwości.
Zapoznajcie się proszę z filmikiem w linku:
Zadanie
Zastanów się jakie są cechy charakteru, które Cię określają. Możesz poprosić o pomoc swoich bliskich, kolegów i koleżanki.
Które z tych cechy mógłbym wykorzystać planując swoją zawodową przyszłość?
Napisz swoje odpowiedzi na kartach.
SAMOOCENA
Moje cechy
Które z tych cech mógłbym wykorzystać planując swoją przyszłość zawodową?
Karolina Witek – pedagog szkolny